دوباره حلول ماه خدا و دوباره بندگی ما...
مژده ای منتظران ماه خدا آمده است ماه شبهای مناجات و دعا آمده است
ماه پر مغفرت و رحمت و برکت آمد ماه زیبای عنایات خدا آمده است
ماه دلدادگی بنده به معبود رسید بر سر سفره شاهانه گدا آمده است
ای که دلخسته ز وسواس شیاطین هستی دل قوی دار بشارت ز سما آمده است
رفت بی عفتی و هرزگی بد بختی ای گنه پیشه بیا ماه خدا آمده است
ای به دام گنه افتاده رهیدن سر کن ماه پرواز به سوی شهدا آمده است
ماه دل کندن از مجلس باطل آمد ماه هم محفلی با علما آمده است
دل بیمار بیا مژده طبیب آمده است دردمندانه بیا اذن شفا آمده است
خاکسارانه بیا گر که زیادت طلبی دیده بگشا که هنگام لقا آمده است
حضرت دوست در این ماه تماشا دارد یار در جلوه سر کوی وفا آمده است
آن سفر کرده که سالی است از او بی خبریم بهر شادی دل اهل بکاء آمده است
آمده ماه خدا و قسم او تنها نیست همرهش منتقم آل عبا آمده است
توصیه هایی برای استقبال از ماه رمضان/ تأکید بر انس با قرآن در رمضان
البته مسائل ظاهری نیز برای خود حقایق و باطنی را در بر دارد اما بخشی از آن مقدماتی است که انسان باید آن را فراهم کند و در طول روز باید ذهن و دل را از آلودگی ها دور نگه دارد تا بتواند در نماز به آن حضور قلب برسد.دوم آنکه هرچه عبادت عظیمتر باشد مقدمات آن هم عظیمتر است. درباره ماه مبارک رمضان که ماه نزول قرآن است و ماهی است که شب قدر در آن قرار گرفته است، قرآن در این باره می فرماید که عبادت شب قدر برتر از عبادت هزار ماه است و در پایان آن عیدفطر از بزرگترین اعیاد اسلامی است. در چنین ماهی انسان وقتی می خواهد وارد شود قطعا مقدمات آن عمیق تر و عظیم تر است لذا از نگاه روایات دو ماه قبل؛ ورودی ماه مبارک رمضان حساب می شود یکی ماه رجب که ماه ولایت و ماه امیرالمؤمنین(ع) و اهل بیت است و ماه شعبان که ماه رسول الله(ص) است که در صلوات خاص شعبانیه می خوانیم که "...شهر نبیک" یعنی ماه پیغمبر تو. و بعد از آن شهرالله است یعنی ماه رمضان.خداوند برای ماه رمضان دو ماه را مقدمه قرار داد؛ ماه ولایت را که ماه رجب است؛ دروازه ورود قرار داد و بعد ماه پیامبر را که شعبان است و پس از آن ماه رمضان و شهر الله. این گویای اهمیت و ویژگی ماه رمضان است و پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) آخرین جمعه ماه شعبان خطبه ای می خواند و در این خطبه توجه می دهد به اینکه باید استقبال عظیمی از ماه رمضان صورت گیرد. می فرماید:"... قد اقبل الیکم شهرالله..." یعنی ماه خدا به سوی شما روی کرد و مؤمنین را به استقبال از این ماه آماده می کند و به توصیف این ماه می پردازد.پیامبر ماه رمضان را ضیافت الله یعنی مهمانی خدا هم نامیده است یعنی باید به آداب مهمانی رفتن توجه کرد. به طور طبیعی انسان از هر دین و فرهنگ و آئینی باشد برای رفتن به میهمانی آدابی دارد اول از همه پاک کردن خود از هرچه که ناخوشایند میزبان است تا جلب توجه میزبان را داشته باشد، مرتب کردن خود و حتی آماده کردن ذهن و ضمیر خویش را دارد. حالا هرچه میزبان بالاتر و مهمتر باشد این آمادگی و حساسیت بالاتر و ظریفتر و کاملتر می شود و واقعا ما چه میزبانی بالاتر از ذات باری تعالی می توانیم تصور کنیم بنابراین باید توجه در اینجا ویژه باشد.قبل از ورود به میهمانی خدا باید ببینیم خداوند چه اوصاف و چه ویژگی هایی دارد؛ خدا مهربان است پس باید مهربانی کرد و قبل از ورود به نزد خدای رحیم، باید رحم کرد و قبل از ورد به نزد خدای بخشنده، باید بخشید؛ همانطور که فرمود "ارحم ترحم". لذا برای استقبالی شاد و پرنشاط باید کارهایی کرد؛ خوش خلقی، حلالیت طلبی، ادای دیون، انفاق - مخصوصا به ارحام صغیر- آشتی با نزدکان، استغفار کردن که کل ماه شعبان ماه استغفار و صلوات است که خود مقدمه ورود به ماه رمضان است.در روایات ما مطالبی بیان شده است که به نوعی رمز و راز پیشواز رفتن ماه رمضان است؛ یکی از آنها روزه گرفتن 3 روز آخر ماه شعبان است یا حداقل یک روز آخر ماه شعبان است. خوشبختانه ائمه ما را راهنمایی کردند و از ماه رمضان به «بهار قرآن» تعبیر کردند و بهترین سود در این ماه استفاده از محضر قرآن است؛ هرکسی به اقتضای شرایط خود از این خان بهره ببرد؛ آنهایی که عالمترند به تفسیر قرآن و آنهایی که در حد ظواهرند به ظواهر قرآن و به الفاظ قرآن توجه کنند برای همین است که در ماه مبارک رمضان ثوابی که به آیه آیه قرآن اختصاص داده شد بسیار بی نظیر است و این نیست مگر اینکه مؤمنین بیایند و از این مائده آسمانی استفاده کنند و هر یک آیه برابر با ثواب کل قرآن است و جوایز خداوند در این ماه بسیار فراوان است که بهتریناش انس با قرآن و تدبر و قرائت قرآن است که همه اینها هدف غائی اش عمل به قرآن است.
کانون فرهنگی باقرالعلوم (علیه السلام) مسجد جامع بافران آماده دریافت انتقاد و پیشنهاد سازنده شما در خصوص وبلاگ و امور فرهنگی می باشد. با تشکر